måndag 23 juni 2008

Läget idag

Jag tänkte göra en genomgång av mina tillgångar. Det var knappt ett år sedan sist.

Så här fördelar sig tillgångarna:

Räntebärande 172000
Hedgefonder 440000
Aktier 2716000
Fastighet 2250000
Lösöre 0
Skulder 650000

Vilket leder till ett eget kapital på 4928000 kr och likvida tillgångar på 2678000 kr.

Det är ju inte direkt någon lysande utveckling sedan förra sammanställningen (#5). Det egna kapitalet har minskat med 200' medans de likvida tillgångarna har minskat med 428', och då är vi ju dessutom två stycken som har jobbat under tiden. Vad är det som har gått snett? Tja, börsen som helhet har ju gått ganska knackigt under det senaste året (-15%) och om mina aktier följt index under den tiden motsvarar det en nedgång på 400' bara på aktieportföljen, så man kan väl säga att jag gått som index ungefär.
Mycket av min nedgång har gjorts på Torontobörsen, jag trillade tyvärr dit på drömmar om snabba pengar (inspirerad av DI:s börssnack) och har inte hanterat mina positioner speciellt bra. Jag har lärt mig mycket men det har varit dyrköpta erfarenheter. Detaljerna kring detta känns dock som en hel serie av inlägg. Jag har insett att stockpicking inte är min grej och ska försöka använda andra strategier istället.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Kan tipsa om en sida för alla andra som är på väg mot sin miljard: en gratis och enkel kassabok online. Skitsmart när man vill hålla koll på pengarna.

Cornucopia? sa...

Strongt att lägga ut innehaven så där publikt. Jaga vidare den första miljonen! Dollar alltså.

Anonym sa...

hej!

tack för lysande inlägg och lycka till på börsen. Jag kom att tänka på ett passande citat:

"When a man with money meets a man with experience. The man with the experience ends up with the money, and the man with money with the experience"

//madwax

PS. Hade jag kunnat be dig att ändra adressen till min blogg från http://www.hurvikanblirikatillsammmans.se till den något kortare adressen:
www.rikatillsammans.se
DS.

Anonym sa...

Sälj aktierna innan börsfallen! ;)

Investera sa...

Upptäckte din blogg först nu efter ett tips på Twitter, så här 6-7 år senare :) Ser ut som att du var med om en spännande och volatil resa i oljeaktier. Modigt :) Själv skulle jag inte våga gå all-in i oljeaktier.

Lyckades du sälja dina aktier innan kraschen 2008-2009?
Spana in min blogg här: http://placerapengar.nu/blogg/