lördag 14 juli 2007

#5

Efter att länge ha försummat den ekonomiska uppföljningen har jag gjort ett ryck och uppdaterat siffrorna. Det var roligt för det visar sig att jag passerat en miljongräns. Välkommen hem nummer fem! Jag måste dock erkänna att jag fuskat lite genom att byta värderingsmetod. I ett tidigare inlägg (http://miljardar.blogspot.com/2007/03/vrderingsmetod.html) beskrev jag hur jag då värderade mina tillgångar. Det jag nu ändrat är att jag värderar huset till uppskattat marknadsvärde -10% istället för att värdera det till inköpspris avskrivet på 40 år. Den förändringen gav nästan 200'.
Så här fördelar sig tillgångarna:
  • Räntebärande 477184
  • Hedgefonder 490851
  • Aktier 2940322
  • Fastighet 1996352
  • Lösöre 25342
  • Skulder 802000

Vilket leder till ett eget kapital på 5128051 kr och likvida tillgångar på 3106357 kr.

För närvarande har jag som plan att amortera mycket. En stor del av det räntebärande ska användas till amortering inom kort. Värdet på min depå ligger över den gräns på 3.5 miljoner jag satt. Den överskjutande summan, om den finns kvar, kommer jag att ta ut vid månadsskiftet och använda till amortering.

9 kommentarer:

Fredrik Persson sa...

Finns det någon speciell anledning till att du tänker omfördela kapitalet på det sättet?

Efter flera år av börsavgång går ju de flesta och väntar på en nedgång, varför det vore rimligt att ha kvar pengar i räntepapper och istället sälja av aktier för att amortera.

Miljardären sa...

Så länge man inte får högre inlåningsränta än utlåningsränta är det ju en förlust att ha räntebärande, så för närvarande förlorar jag pengar varje månad. Att jag har så mycket i räntebärande beror på att jag tycker att börsen gått uppåt under så lång tid och nu väljer att minska min risknivå. Det gör jag genom att börja plocka ut pengar från depån istället för att sätta in. I någon mening har man inte tjänat några pengar förrän man tar bort dem från marknaden. Lätt fånget lätt förgånget.

Anonym sa...

Vore kul om du kunde komma igång och blogga ordentligt igen. Din blogg brukade ju vara riktigt bra.

Anonym sa...

Kom igen nu och blogga ;)

/Matias

Anonym sa...

Håller med föregående, kom igen nu :)

Anonym sa...

Hur har du hanterat senaste månadens nergångar?

Anonym sa...

Jag kom igen nu..vi är många som kollar då o då hur det går men tyvärr inga nya inlägg >.<

Du är en av de få "hur jag blir rik" bloggar som faktiskt kommit en bra bit på vägen! Vi vill gärna läsa hur det går :)

Anonym sa...

hur mkt har du kvar att amortera pa huset

Anonym sa...

:-(