fredag 2 mars 2007

Slut på veckan

Den här veckan har varit minst sagt turbulent. När jag summerar så tror jag att jag ligger ca 2-3% back och det är ju inte så farligt. Det har dock varit onödigt händelserikt och det är skönt att börsen är stängd nu i två dagar.
Jag har inte bloggat något den här veckan. Istället har jag försökt satsa lite på att putsa på mitt tradingsystem. Jag har till och från under ett par år ägnat ganska mycket tid åt att läsa om och fundera på tradingsystem. Vad menar jag då med tradingsystem? Jag kan börja med motsatsen och det är den typen av trading jag ibland ägnar mig åt i PARE - "discretionary trading" dvs köp- och säljbeslut helt baserade på känsla och erfarenhet. Ett rent tradingsystem är en uppsättning regler som entydigt definierar tidpunkter eller kursnivåer för köp och sälj.
Jag har utvecklat ett par system tidigare men bara bedrivit handel baserad på dem i begränsad uppfattning. Ska man följa boken gällande systemutveckling ska man börja med att pappershandla sitt system. Dvs inte göra riktiga affärer utan bara för bok över hur resultatet blivit om man handlat med riktiga pengar. Det tycker jag är för tråkigt så jag brukar istället handla med begänsade summor och ett begränsat antal positioner. Mina försök hitintills har slutat med att jag den hårda vägen lärt mig något nytt. Oftast något som jag oftast redan läst mig till i en bok. Det har till exempel varit hur spreadar påverkar, hur automatiska stop lossar inte kan användas, hur man påverkar kursen i tunt handlade aktier och hur mycket närvaro olika typer av system kräver.
Nu har jag tillbringat en del tid med ett system som jag fått inspiration till från en akademisk undersökning som omnämns i boken "Evidence based technical analysis". Det är i princip ett "channel breakout" system. Dvs jag köper när kursen går över den högsta kursen de x senaste dagarna (men med en liten twist). Detta har jag kombinerat med en "internals" indikator. Det vill säga en indikator som beräknas genom att köra beräkningar på alla aktier och sammanställa detta till en indikator för hela börsen. När börsläget börjar se dåligt ut likviderar jag alla positioner och tar inga nya förrän det stabiliserat sig.
Från början var min utgångspunkt att jag bara skulle behöva göra min analys på helgen och sedan lägga köp och sälj ordrar i börsens öppning på måndagen. Tyvärr har jag inte riktigt nått dit. Internalsindikatorn måste jag kontrollera varje kväll men det känns överkomligt.
Systemet uttrycks som progamkod som sedan kan användas för att testa hur det har fungerat historiskt. Jag har kurser från 2000-01-01 som jag använder för testning. Det känns ganska lagom för då täcker man in kraschen 2000-2001, ett par skakiga år därefter och de senaste årens stora uppgång. Hur hade då mitt system klarat sig? Jag har valt att testa på en portfölj med 3000000 i utgångsläge inför varje år, dd betecknar maximal drawdown dvs hur mycket portföljvärdet som mest minskat från sin senaste toppnotering:

2000: 21% (dd -10%)
2001: 17% (dd -5%)
2002: 5% (dd -4%)
2003: 22% (dd -3%)
2004: 23% (dd -5%)
2005: 46% (dd -5%)
2006: 24% (dd -5%)

Testar man över hela perioden på en gång så är årlig avkastning 17% och största drawdown 12%.
Det här känns som ett system som passar mig. Jämn avkastning, ganska små drawdowns och det borde inte kräva för mycket jobb. Det ska bli intressant att testa i praktiken.

9 kommentarer:

Jonas sa...

Intressant! Kan du ge några tips hur vi som börjar från noll kan få lite koll på hur man skriver sin egen kod mot tradingsystem?

Miljardären sa...

Det är lite svårt att svara kortfattat på din fråga eftersom den är så allmänt ställd. Det är två ämnesområden man måste sätta sig in i, dels programmering som allmän färdighet och dels systemkonstruktion.
Jag använder ett trading- och TA-program som heter Amibroker som har ett eget programmeringsspråk och en massa stödfunktioner för TA, backtesting, hantering av kursdata mm. Det kostar drygt en tusenlapp.
En bra startpunkt för hur man skapar system är boken "Trade your way to financial freedom." av van Tharp.
Resten är hårt arbete.
Jag kommer gärna med mer konkreta tips om du kommer med mer konkreta frågor. Har du någon programmeringskunskap sedan tidigare?

Anonym sa...

Hur många gånger säljer och köper du på ett år ungefär med detta systemet? ÄR de där procenten före eller efter alla avgifter?

Anonym sa...

Intressant! Vad anser du är de viktigaste egenskaperna en trader bör ha/skaffa sig?
Vilka kunskaper/kompetens är avgörande, programmering, matematik statistik etc?
Vem lyckas bäst,
en teknisk fysiker eller en handels student? Eller tror du på någon annan bakgrund?
Förutsatt att de har likvärdig motivation och diciplin?

Admin sa...

Mycket intressant! Ser fram emot fortsättningen, d v s hur det fungerar för dig.

Anonym sa...

Var får man tag på kurser som daterar tillbaka till 2000-01-01?

Miljardären sa...

Oj vad många frågor det blev. Kul!
Jag har inte testerna framför mig just nu, men jag tror att antal affärer per år är omkring 50. Jag räknar med kourtage, annars kan det bli stor missvisning. Isynnerhet om man gör många korta affärer.
Bästa bakgrunden. Jag vet inte, men jag gissar att det viktigaste kunskapsområdet är statistik. Där har jag tyvärr själv inte så gedigen kunskap, bara 5-10 poäng från min högskoleutbildning. I valet mellan den tekniska fysikern och handelsstudenten satsar jag på fysikern men jag tror inte att bakrunden är så viktig.
Kurser från 2000 hämtar jag från Yahoo med programmet AmiQuote.
Tillsist vill jag bara påpeka att jag inte är någon expert på tradingsystem. Jag har ägnat mycket tid åt ämnet, men inte tjänat några pengar ännu. Jag tror dock att det kommer att bli ändring på det nu.

Zaphod sa...

Bra jobbat miljardären. Det ser ut som ett stabilt system. Hur ser statistiksiffrorna ur för systemet. Andel vinst affärer, profitfactor och förväntad vinst per affär?
Låga DD är bra för en kraftfull monermanagemet sen.
Det finns en bra Amibrokergrupp på Aktieguiden, men du kanske redan är medlem där.

Miljardären sa...

Jag ska återkomma med mer detaljerad statistik, har bara inte haft någon tid. Jag skriver nog ett inlägg om det.
Amibroker gruppen har jag hittat. Det händer inte så mycket men det som finns är ofta guldkorn. Det var genom den jag bla. började intressera mig för "internals".