måndag 12 mars 2007

Säljläge...

Idag signalerar den allmänna börsindikatorn i mitt system sälj. Dvs de positioner som togs idag ska avslutas imorgon. I ett relativt långsiktigt system som det här är det tråkigt. Det blir en massa jobb med att köpa och sälja. Man ska inte heller glömma transaktionskostnaderna, bara courtaget för den här "svängen" skulle ha legat på ca 3300 kr. Jag har kollat lite flyktigt om det verkar vara vanligt med den här typen av händelse (s.k. whipsaw) men det verkar inte vara alltför vanligt, kanske 20-30 ggr sedan 2000. Jag ska göra noggrannare undersökningar för att se om det här är en punkt där systemet borde förbättras.
Jag "hittade" för övrigt både TLSN och SSAB i min portfölj. Dessa små poster säljer jag imorgon...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Skön timing. :)

Anonym sa...

Hej miljardaren!

Jag har nu arbetat mig igenom dina inlagg - spannande! Tycker att den ar klart bast av de liknande bloggarna som finns. Kul!

Sjalv befinner jag mig i en liknande position; har tack vare relativt valbetalda jobb for mig sjalv och min hustru lyckats skrapa ihop ca 5.5m under ca 5 ar(35 ar gammal nu). Har dock varit betydligt fegare nar det galler borsen da jag anda sedan forra sommaren trott pa en storre och langvarig nedgang, vilket varit fel med facit i hand. Ligger med endast 20% i fonder for narvarande, och det ar det langsiktiga pensionssparandet.

Ska bli kul att folja dig och hur ditt system utvecklas. Verkar ju i alla fall ha givit ratt signal den har gangen ;-) !

Lycka till onskar,
FFM

Miljardären sa...

Hej ffm. Kul att du gillar bloggen!