lördag 17 mars 2007

Aktietips från andra sidan

Det är långt mellan gångerna jag besöker mina hemtrakter men nu är jag här. Jag besökte idag min pappas grav. Det var sent på eftermiddagen men vårsolen strålade ännu, men utan riktig värme. Jag satte mig på knä och rensade med mina bara händer bort snön från granriset som smyckar graven, la handen på gravstenen och funderade. ”Ifall mitt liv blir lika långt som min fars så har jag mindre än 30 år kvar. Hälften är redan förbrukat, det gäller att ta vara på det man har. Vad är det jag vill göra? Jag måste ha en plan. Vad är det som är viktigt? Vad gör mig glad?” Jag pratade till och med. ”Vad ska jag göra. Vad är min plan.”
När jag reste mig upp för att gå pep det till i fickan. Det var ett sms med ett pressmeddelande från Lundin Mining.
Jag får ganska sällan börs-sms, kanske ett var tredje vecka. Jag har en ganska ingenjörsmässig inställning till livet och tycker att ett liv efter detta känns osannolikt men en händelse i min ungdom har fått mig att tveka. Timingen på det här smset tillsammans med min sinnesstämmning och hela situationen gjorde dock att det kändes som att det betydde någonting. Någonting viktigt. Tyvärr verkar budskap från andra sidan vara luddiga till sin natur. Jag tolkar det som en uppmuntran att min väg ligger i aktiehandel. Kanske borde jag bara tolka det som ”Köp LUMI”. Kanske är det bara en slump.

6 kommentarer:

managerwest sa...

Hej!

Är du intresserad av ett länksamarbete med mig? Jag har också en ekonomiblogg mest inriktat på sparformen aktier. Den är ganska nystartad men hade i söndags hela 400 sidvisningar.

http://miljonjakt.blogspot.com/

Du kan väl kontakta mig på Joakim_Erixon_@hotmail.com om du vill samarbeta!

Admin sa...

Köpte du LUMI? Såg att de var dagens vinnare!

Anonym sa...

Ditt system verkar vara inriktat på 10 st aktier. Hur bra har dessa aktier gått jämfört med systemet?
Slår du aktierna eller jämför du med index?

Anonym sa...

DU har väl inte slutat blogga? Din blogg råkar vara mycket läsvärd och med substans för oss vill bygga en långsiktig sparstrategi. Jag är forsatt intresserad av dina tankar. Fortsätt blogga!

Anonym sa...

Hej,

Skriver till dig från ett TV produktionsbolag i Stockholm. Vi gör just nu ett program som kommer att handla om sin relation till pengar. Tycker att din kamp skulle vara intressant vinkel i programmet och jag skulle därför gärna vilja komma i kontakt med dig. Hör av dig till mig så snart du kan så berättar jag i mer detalj om hur vi har tänkt oss.

linda.lundqvist@titan.se

humm humm sa...

jag tycker det är dags nu att uppdatera bloggen...gärna med en summering av veckorna som har gått