onsdag 7 mars 2007

#4

Jag har tidigare publicerat kopior på inlägg som jag skrivit på annan plats då jag kommit upp i ett eget kapital på 1, 2 respektive 3 miljoner. Jag beräknar idag mina tillgångar till 4183166 kr så hur kom #4 hem?
Jag skrev ingenting vid den tiden för #4 för den landades under tråkiga omständigheter. Min pappa gick bort för en tid sedan och min mamma tyckte att hans aktieportfölj bara var ångestskapande. Då hon har så hon klarar sig och mer där till valde hon att skänka den till mig. Dessutom fick jag utbetalningar från ett par livförsäkringar han hade tecknat. Totalt tror jag att arvet adderade omkring 800' till min förmögenhet. Ibland saknar pengar värde. Tänk på att det är viktigare att umgås med sina nära och kära än att bygga på sitt kapital.
Enligt min uppföljning så kom #4 hem i mitten av november i fjol.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Med den här takten kommer du att bli miljardär på nolltid ju. :)

Miljardären sa...

Nja, jag gick från 1 till 4 miljoner på ungefär 2.5 år vilket ju är ganska bra. Samtidigt känns det inte som att det ligger så mycket skicklighet bakom, jag har haft turen att ligga lång i ett par aktier med enorm tillväxt och oturen att få ärva. Jag har inte haft en livskraftig plan jag har följt.
Det känns som att från och med nu måste jag satsa på skicklighet istället... Det är nu spelet börjar. Håll tummarna för mitt tradingsystem.

Anonym sa...

"Ganska bra", ja ja. Själv tycker jag det är väldigt bra, även om det var en del tur. :) Hur ser förresten fördelningen ut i din portfölj mellan aktier, fonder och andra värdepapper? Fokuserar ditt tradingsystem enbart på aktier? Hur är din taktik inför framtiden, kall du ligga kvar tung i aktier även när konjunkturen har börjat avmattas? Många frågor, men hoppas på svar. ;)

Miljardären sa...

Jag tror jag ska skriva lite mer detaljerat om det någon dag. Jag uppskattar min fördelning (av depån) till 70% aktier 15% hedgefonder och 15% räntebärande.
Min portfölj känns lite spretig för närvarande, den portfölj jag fick av mamma innehöll ett stort antal olika aktier, ofta i små poster. Jag har rensat ut en del men uppskattar antalet olika värdepapper till ca 60. Pappa var inte så mycket för att sälja.
Min taktik inför framtiden är att ha 5-10 aktier för kanske 25% av depån, 25% hedgefonder och resten av kapitalet för tradingsystem.
Som min portfölj ser ut idag är jag dåligt positionerad för en större nedgång, isynnerhet som antalet olika värdepapper gör mig trögfotad.
Det tradingsystem jag skrivit om förut handlar med svenska aktier men när jag provat ut det så ska jag skapa andra för andra marknader och instrument.

Anonym sa...

En sak skulle jag vilja veta. Varför utvecklar du ett eget program (TA antar jag) när det redan finns välutvecklade program på marknaden, vilka man kan köpa/prenumerera på?

Miljardären sa...

Nu hänger jag inte med riktigt... Jag använder AmiBroker som jag inte utvecklat själv. Du kanske menar att jag borde prenumerera på ett TA-nyhetsbrev och handla efter det? Det känns inte som min grej, jag vill ha ett system vars principer jag är till freds med och med prestanda som är skräddar sydd för mig.

Anonym sa...

Ok, då förstår jag. ;) Jag hade fått för mig att du utvecklade ett eget program från scratch, vilket verkade lite omständigt. Vad fick dig att välja AmiBroker istället för andra program som t.ex. Vikingen?

Miljardären sa...

Att jag valde Amibroker berodde främst på att jag hade en kompis som körde det. Jag tycker dock att det fungerar ganska bra för mina behov.
Jag har hört att Vikingen känns lite omodernt, men har aldrig kört det själv. Det bästa programmet verkar vara Tradestation men det kostar också därefter.
Att utveckla något från scrath tror jag inte är någon bra idé. Då går det nog åt ett år av lediga kvällar innan man kommit någon vart alls.

Anonym sa...

Hej,
Har kollat in Amibroker själv men letar febrilt efter uppdateringskurser på nätet. Skulle vilja veta vad du och din kompis använder sig av? Finns vissa gratistjänster som ex. Yahoo mfl. med där verkar det saknas kurser för ex "NGM", "Aktietorget", "Nya Marknaden" mfl. Vilket jag inte vill missa.

Tack på förhand!