tisdag 6 februari 2007

En bizarr känsla

Depåvärde 3322691 kr. En förändring på 0.1% medför en ökning eller minskning med 3322.69 kr. Ändringar i den storleksordningen sker konstant i börskursernas brus och jag är sedan länge van att ignorera dem. Även betydligt större svängningar i depåvärdet lämnar mig oberörd.

Det är först när man sätter svängningarna i relation till något annat det hela känns lite bizarrt.

Kollar börsen. Skriver några rader kod. Kollar börsen. Hoppsan plus två dagslöner. Sitter i möte, dricker kaffe. Kollar börsen. Hoppsan, hela månadslönen åt helvete.

Att sitta på jobbet känns onekligen lite konstigt både de dagar depån ökar en månadslön som när den minskar en månadslön.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Det finns dom som har det snäppet värre Ett riktigt i-landsproblem som blir större ju rikare man är.

Anonym sa...

Haha, känner igen mig i det där. Fan vad skumt de känns när man tjänar månadslönen på en dag, men sen kommer man tillbaka till verkligheten när rekylen kommer:(...Jag har som mål att ha 10 mille, med 10% avkastning, det blir i sin tur 60 000 kr i lön i månaden. Låter inte helt fel?

Anonym sa...

Hur har du fått ihop ditt kapital hittils? Genom arbete och invensteringar i aktier? Eller något annat?

//Trevlig blogg fortsätt gärna att uppdatera, är ett nöje att läsa:)

Miljardären sa...

Hej anonyme läsare!

10 mille kan man leva rätt bra på utan att ta stora risker. Hur långt har du kommit mot ditt mål?

Anonym sa...

Har idagsläget 250 kkr. Men jag är då bara 20 år. Har som mål att ha 10 mille vid 40 års ålder. En bra ålder att gå i pension, eller vad säger du?

Jag har tjänat ihop mina pengar på jobb, som jag senare invensterat i aktier. Det är så jag tänkt få ihop pengarna. Har även planer på att öppna företag, men det är väldigt svårt.

Miljardären sa...

Att gå i pension vid 40 verkar utmärkt tycker jag. Jag räknar tyvärr inte med att bli speciellt gammal, så det gäller att gå i pension tidigt...

Anonym sa...

Varför räknar du inte med att bli gammal om man får fråga det?

Miljardären sa...

Min pappa dog av dåligt hjärta en tid innan han nådde pensionsåldern. Min farfar blev något äldre. Jag har bestämt mig för att ta det till mig och se det som en bonus om jag blir äldre än 65. Jag lovar dig att det nya synsättet ändrar perspektivet. Förut ägnade jag inte sådant en tanke och utgick nog från att jag var odödlig. Det ska nog ingen göra, för det är ingen.

Anonym sa...

Det är dålig karma att kolla sitt portföljvärde för ofta.