söndag 18 februari 2007

Dubbla smällar!

Först kom PARE:s rapport. Det var väl lite av en ickehändelse. Inga större överraskningar. Tyvärr hade de börjat följa ett nytt regelverk för redovisning av reserver vilket gjorde den väntade reservuppdateringen lite svårtolkad. Det blev inga större reaktioner på kursen.
Jag har ett långsiktigt innehav men eftersom jag följer kursen lite maniskt så ägnar jag mig ibland åt kortsiktig trading. På torsdagen låg kursen fortfarande ganska stabil och jag bedömde att det var läge att positionera sig kortsiktigt inför ett besked om att ett par nya borrhål är satta i produktion. Jag bedömmer det beskedet som en viktig trigger som har dragit ut rejält på tiden. Alltså la jag in en köporder på 60,50 vilket i det läget var ett lätt skambud sett i dagsperspektiv.
Sen kom smäll nummer ett - kräksjuka barn måste hämtas på dagis! Sedan blev jag rätt så upptagen en tid framåt.
På fredag eftermiddagen loggade jag åter in i depån och gick på den andra smällen. Kursen hade backat ungefär 5% under mitt "skambud". För det långsiktiga innehavet var det en inte helt ovanlig händelse. Men det är ju helt idiotiskt att ägna sig åt kortsiktig trading utan att vara närvarande. Jag brukar bevaka mina ordrar som en hök och inbillar mig att jag haft en mycket bättre köpkurs om jag varit med... Nästa gång ska jag inte chansa utan annulera alla ordrar jag inte kan bevaka...
Planen för tradingposten är att behålla över pressreleasen med beskedet eller som längst till måndag om drygt en vecka, om releasen uteblir.

Inga kommentarer: