måndag 19 februari 2007

Depåvärde och humör hänger kanske ihop ändå?

Igår skrev jag ett inlägg och tyckte det varit en bra börsdag. Sedan jag loggat ut blev visst börsen helt galen. Mitt största innehav PARE steg med totalt 6% och Scanmining som jag har lite av med+15%. Dessutom verkar det som att de steg helt utan nyheter. Allt som allt blev det en total uppgång på +3% i depån = en av de bästa börsdagarna någonsin mätt i kronor! Jag ligger visserligen under ATH på depån men dagar som de här är sköna. Tänk om man kunde fånga de här svängningarna upp och ligga utanför när det går ner. Då skulle man tjäna grymt med pengar!
Jag hävdar inför mig själv att jag inte påverkas av upp och nedgångar i depåvärdet. Jag har även skrivit det här i bloggen. Om jag verkligen känner efter så är det tyvärr en lögn, när det går som igår känns stegen lätta och humöret ligger på topp. När depån rasar dag efter dag så blir jag grinig och tycker att barnen är jobbiga. Jag tänker inte medvetet på utvecklingen men tydligen påverkas jag ändå undermedvetet. Mitt mål är att vara helt känslomässigt frikopplad från mitt kapital. Jag vill inte påverkas känslomässigt utan bara vara helt kall och ta objektiva beslut. Det här måste jag jobba på.

4 kommentarer:

Zaphod sa...

Det känner jag med som det absolut jobbigaste. Ligger man back i en affär så påverkar det humöret negativ. Men att avsluta en affär med förlust för att den blivit utstoppas av min stopp/loss känns knappt alls längre. Kanke för att det känns bra att man följt sin strategi ännu en gång. Att ligga på plus eller avsluta med en vinst känns bra och man är glad. En sak som är jobbigt är mellan affärerna när man bara väntar på nästa affär

Anonym sa...

Följer din blogg med stort intresse.
Lägg gärna upp min sida så lägger jag upp din...

Miljardären sa...

Hej igen arbetsfri!
Att avsluta en affär med vinst eller förlust enligt plan känns inte för mig heller. Det som är mest jobbigt är egentligen de innehav jag har sedan länge men som jag aldrig direkt haft någon plan för, tex PARE som är en mycket stor del av min portfölj.
Nu är jag mer fokuserad på mekaniska tradingsystem. Jag tror att den typen av handel passar mig mycket bättre. Dessutom tror jag att jag är bättre på data mining och programmering än vad jag är på fundamental analys. Tyvärr har jag ännu inte kommit så långt att jag driftsatt något system, även om jag för närvarande håller på att driftsätta det första system jag tror jag kommer att handla efter på allvar.

Miljardären sa...

Hej investeraren,
kul att jag kan intressera någon.
Tack och välkommen!