lördag 10 februari 2007

#2

Här kommer inlägget jag skrev när jag landat min andra miljon. Förut hade jag varit 100% exponerad mot börsen men vid den här tiden hade jag tagit mycket kapital från börsen för att köpa hus. Innan dess bodde jag i en hyresrätt.

2005-03-05

Första miljonen tog 31 år av gnetande och placeringar. Den andra mindre än ett år. Livet är gott, men hur firar man? Det är ju öht bara i ett sådant här anonymt forum som man kan yppa storleken på sitt e.k. På jobbet och bland vänner är det naturligtvis inte socialt accepterat och familjen blir bara nervös när jag pratar ekonomi och placeringar. Jag vill passa på att tacka IT boomen som stått för grundplåten och Svempa, Cornucopia och Birgersson på DI som stått för den accelererade tillväxten. Få se hur det blir framöver nu när man blivit med hus... Men hur firar man bäst de "jämna summorna"? Jag tror jag tar mig en Laproaigh och börjar jobba på nummer 3.


Det är onekligen lite knepigt hur man ska fira en sådan händelse. Jag är inte speciellt intresserad av födelsedagar. Det skulle kännas mer relevant att vid ett sådant här tillfälle bjuda in sina nära och kära på fest och bjuda kollegorna på pubben. Men hur knepig skulle de inte tycka att man var? Det är nog bästa att fortsätta fira segern i lugn och ro och kontemplation över det som varit och det som ska komma. Det gäller att passa på att njuta. Det kan gå fort att komma under gränsen igen. Det är inte lika njutbart att passera den för andra eller tredje gången.

2 kommentarer:

humm humm sa...

Med så mycket pengar i aktieportföljen samtidigt som den är volatil (som du nämner) så måste det kännas en aningen nervöst?, den kan ju droppa rejält i både kronor och procent sett ifall nått händer

Har du några säkra papper eller fonder?

Gjort Några fatala aktiemisstag?

det verkar som att du har haft en fantastiskt bra utveckling på dina investeringar...bara att ge tummen upp!

btw sjysst att du la upp min blogg bland länkarna också :)

/Penningpungen

Miljardären sa...

Jag tänker presentera lite mer om portföljsammansättning längre fram. Jag har dragit ner en hel del på risknivån det senaste halvåret eller så. En tid låg jag i nästan 100% oljeaktier, nu är den siffran kanske 50% av portföljen. Jag har rätt mycket räntebärande för tillfället. Det känns dock lite tråkigt.

Angående volatiliteten, jag är inte så känslomässig rörande mina pengar. Jag har sett stora uppgångar och stora nergångar och vet att det hör till spelet.

Jag föröker samla alla "bli ekonomiskt oberoende" bloggar jag hittar. Från att ha varit ensam i många långa år om att sträva efter oberoende har jag nu en massa bloggar av andra med samma mål att läsa. Fantastiskt roligt! Fortsätt att blogga penningpungen.