onsdag 28 maj 2008

Trading - PARE

Ibland ger jag mig på att göra kortsiktiga affärer i mitt enormt långsiktiga innehav i PA Resources. Jag baserar dessa affärer enbart på den magkänsla jag utvecklat genom att stirra på kursen många gågner om dagen i flera år. Jag är inte helt säker på om det ökar förmågan att förutse rörelser, men det känns som om jag kan det. Vad man tror och känner och kalla fakta är dock inte alltid samma sak, vilket jag kommer att försöka skriva en del om framöver.

Kort sagt, mina trades i PARE är impulsiva och planlösa, men jag låter inte detta stoppa mig för nu är det dax igen! Att skriva om det här i bloggen är ett sätt att tvinga mig att tänka ut en plan och få uppföljning på det jag gör.

Aktien har gått mycket starkt under en lång tid. Den har drivits av goda nyheter och ett starkt oljepris. Den har nått upp mot gamla ATH nivåer och jag tror det kommer en rekyl snart. Jag uppfattade det som att den började visa svaghet igår och sålde 10% av mitt innehav på 73.75.

Planen är att köpa tillbaka aktierna på 71.75 och jag tror det kommer att ske under veckan. Om aktien visar svaghet, tex en gap öppning nedåt så ska jag sänka återköpspriset. Om det kommer goda nyheter återköper jag direkt.

Jag har inte bestämt vad jag gör om jag inte lyckats återköpa innan fredag...

2 kommentarer:

Anonym sa...

hmm PA har väl fått ett fint prospect utanför grönland?

www.metrobloggen.se/kapitalist

Miljardären sa...

Det stämmer men inkomster från det området ligger långt borta i tiden. Man hör lite nu och då sådant som sägs om det här området. "Olja bubblar ur sprickor" etc. Det finns aldrig några garantier, minns tex en torrborrning Lundin Petrolium gjorde i Iran där olja bubblade ur marken och man kunde se något gigantiskt fält från borrplatsen...