fredag 30 maj 2008

Ekonomiskt oberoende

Efter att ha varit borta så länge kan det vara läge att damma av och se över målsättningarna. Mitt första mål är ekonomiskt oberoende. Ett mål måste vara konkret och mätbart för att det ska gå att sikta på det. Följande tycker jag ska gälla för att jag ska vara ekonomiskt oberoende:

A. Skuldfri
B. En portfölj som ger ett kassaflöde
C. Utgifter mindre än passiva inkomster
D. Diversifierade investeringar

Hur ser läget ut idag?

A. Runt 600' i skulder. Det är huslån och en kontokredit (mer om denna i ett senare inlägg som jag tänker kalla ”Miljardären på väg mot Lyxfällan?”)
B. Nja. Den ger väl en del utdelningar, i snitt kanske 1500 kr / månad men det räcker inte...
C. Jag är en lite slarvig snålbloggare för jag har ingen aning om hur stora utgifter famlijen har. Det kan bli en intressant övning att kolla upp! Jag gissar på kanske 15-20'/månad.
D. Nej, verkligen inte. Det är en enorm tyngdpunkt på aktier inom energisektorn.

Hur ska jag göra för att uppnå oberoende?

A. För närvarande amorterar jag 4'/månad. Det känns som en ganska lagom nivå, men jag borde kanske öka något för att snabbare uppfylla målet. Att amortera är tyvärr inte på långa vägar lika intressant som att investera...
B. Öka andelen (hög)utdelande aktier, större andel hedgefonder och att börja lägga tid på ett system för kortsiktig aktiehandel (trading).
C. Börja mäta utgifter för att få koll på vad som krävs.
D. Här behövs en hel del ansträngning men så här ser planerna ut:
- Jag har redan köpt andelar i ett vindkraftverk
- Jag har registrerat några bra (förhopningsvis) domäner. Dessa ska jag bygga siter för.
- En hyresfastighet kanske kan vara någonting? Det vore dock schysst att slå sig ihop med någon för att minska risker och arbete.
- Kanske borde man starta eget? Det finns så många bra idéer. Jag är lite osäker på om det passar mig, jag är inte så mycket av en entreprenör.
- Diversifiera portföljen bort från energi
- Lägga mer krut på trading

En lite lustig grej är att många som hittat till min blog genom google gjort det genom att googla på ”ekonomisk oberoende” alltså inte ”ekonomiskt oberoende”.

4 kommentarer:

Växla ner sa...

nä det är inte lika kul o amortera som att investera, men jävligt skönt när skulderna minskar ändå. välkommen tillbaka
http://ekonomisanering.blogspot.com

Miljardären sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Miljardären sa...

Tack, hoppas jag kan skriva någonting som intresserar dig!
Att det är tråkigt att amortera antar jag beror på att investeringar ger mer än bara avkastning (ibland inte ens det). Det är mer spänning och underhållning i investeringar.

Anonym sa...

meget interessant, tak