måndag 26 februari 2007

Vart tar tiden vägen?

Jag hade tänkt skriva lite om min utveckling av tradingsystem under helgen. Tyvärr har jag varken hunnit med det eller att lägga någon tid på att utveckla sådana. Det får mig att fundera på en konstig sak som jag tror gäller fler än mig. Jag lägger 40 timmar i veckan på ett jobb som alltid kommer att ta lika mycket tid och som aldrig kommer att ta mig speciellt långt från där jag är nu. Att få fram de 40 timmarna är aldrig något problem. Sedan har jag många idéer för tradingsystem. Jag tror att det är min väg för ekonomisk framgång och personlig frihet. Den forskning och utveckling som krävs är tidskrävande och att få fram tid till den är ofta svårt. När man jobbat sina 40 timmar, skött hushållsarbetet, umgåtts med sina barn och varit pyttelite social är orken ofta slut.
Varför är det så? Borde jag inte ägna minst lika mycket tid och energi åt det jag tror är min väg frammåt som åt mitt dagliga arbete? Det bästa skulle säkert vara att säga upp sig. Då blir man tvingad att göra något radikalt samtidigt som man får tid och ork över. Tyvärr är jag för försiktig för ett sådant radikalt beslut, det månatliga flödet av pengar är onekligen tryggt. Det skulle också vara svårt att motivera inför min familj utan att först ha ett gediget trackrecord.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Förstår din "rädsla".

Men glöm inte:
"Man måste satsa för att vinna"

Och ska du nå en miljard, ja då kan du göra uträkningen själv:)

Miljardären sa...

När det gäller hur man ska tänka angående investeringar ser jag att det finns tre steg:

1. Skydda sitt kapital. Misslyckas man här är det game over (tills man skramalt ihop nya credits).
2. Stadig avkastning.
3. Hög avkastning.

Att säga upp sig är att bryta mot 1 som är grunden för 2 och 3. Uppnår jag 2 idag men slutar jobba kommer en stor del av avkastningen att gå till fasta utgifter och jag minskar chansen att nå 3.
Samtidigt så är 40-timmarsvecka ett stort hinder för att komma vidare.

Fredrik Persson sa...

Gå ned i arbetstid och jobba 4 dagar i veckan? Ägna den 5:e dagen åt att utveckla ditt system?

Man måste inte göra allt eller inget.

Miljardären sa...

Men om jag är ledig en dag så får inte barnen vara på dagis. Då blir det definitivt inget gjort... Det kanske kan gå om jag startar eget företag med tradingsystem som verksamhet?

Anonym sa...

Låter som en ide. Men att vara kvar på ditt jobb löser ingenting. Om du vill ha en miljard får INTE rädslan styra dina beslut.

Att starta eget är en utmärkt ide. Fokus ska ligga på att tjäna pengar, och i andra hand för att det är roligt.


Dina tre punkter är jag tveksam till. Vad anser du är stadig avkastning? 1%? 5%? 10%? 50%? om året.

Miljardären sa...

För mig betyder stadig avkastning inte en viss procentsats. Jag menar en avkastning där man har kontroll på sina drawdowns. 100% ett år är inte mycket värt om man gör -50% följande år.
Just nu skissar jag på ett system som verkar ge 20%/år över tiden med maximala drawdowns på 10%. Det känns som det jag kallar "stadig" avkastning. Med det i ryggen kan man satsa högre.

Miljardären sa...

Att starta eget skulle mest vara en fasad för att kunna ha barnen på dagis samtidigt som jag sitter hemma och pysslar med investeringar...

Zaphod sa...

Sikta på ett så stabilt system som möjligt, inte på den högsta avkastningen. Avkastningen kan du blåsa upp kraftigt mer rätt money management. Thomas Stridsmans två böcker rekommenderas starkt.