fredag 9 mars 2007

Värderingsmetod

Jag gör månadsvis uppföljning av mina tillgångar för att ha koll på utvecklingen och fördelningen. Jag har 6 stycken klasser som jag följer:
  • Räntebärande, summan av konton och räntefonder.
  • Hedgefonder, summan av senast kända värde på fonderna.
  • Aktier, värderas efter senast betalt.
  • Fast egendom. Värderas till inköpsvärdet på huset + kostnader för renoveringar o.dy. avkrivs av på 40 år, dvs om 40 år är värdet = 0.
  • Lösöre, f.n. endast bilen. Bilen skrivs av på 5 år.
  • Skulder, summan av huslån och e.v. depåkrediter.

Från dessa värden beräknar jag ett par olika saker:

  • Eget kapital, summan av alla tillgångar enligt ovan minus skulder.
  • Likvida tillgångar, räntebärande + hedgefonder + aktier - skulder.

Jag är lite osäker på om jag är för konservativ när jag värderar huset till inköpspris avskrivet på 40 år. Jag tror att jag ska sluta minska värdet då det är nere i taxeringsvärdet.

Jag har gjort ett litet Excelark där jag matar in månadens värden och plottar den historiska utvecklingen.

2 kommentarer:

Fredrik Persson sa...

Är det verkligen rimligt att skriva av ett hus??

Bostäder minskar ju normalt sett inte i värde, de *ökar* i värde. Du borde därför ÖKA värdet på huset med ett par procent varje år.

Miljardären sa...

Det skulle ju helt klart vara roligare att värdera till någon slags marknadsvärde. Nu "kostar" huset 4-5000 per månad i värdeminskning. Jag tror jag ska byta metod!