tisdag 30 januari 2007

Utgångsläget

Var står jag då idag? Det är svårt att prata om summor tycker jag. Jag har som princip att ligga väldigt lågt med att snacka. Det är nämligen lätt och roligt att berätta när det går bra, men om man gör det så blir man tvungen att prata även i svåra tider och det är inte speciellt roligt. Min portfölj är dessutom ganska volatil och min sambo har ångest inför stora summor så jag ligger lågt även på hemmaplan.
Att skriva om vägen mot en miljard blir något krystat om man inte är konkret. Så jag väljer att öppna mig här i webbens relativa anonymitet. Ungefär så här ser det ut idag:

Tillgångar:
Villa, marknadsvärde: 1900 kkr
Portfölj (aktier, fonder, hedgefonder, likvida medel): 3299 kkr (mycket latent skatt ligger här)
Bank: 100 kkr

Skulder:
Villalån: 850 kkr

Alltså ett eget kapital om ca 4400 i dagsläget. I min jakt på ekonomiskt oberoende kommer jag att koncentrera mig på att få avkastning på min portfölj. Det är de tillgångar jag har att spekulera med.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Du glömde skriva din lön. Sen undrar jag vad du jobbar med?

Riko sa...

Ålder skulle även vara intressant att veta.

Miljardären sa...

Hej m, hej riko!
Jag tänker komplettera med mer info senare, men svaren på era specifika frågor är:

Jag jobbar med mjukvaruutveckling på ett storföretag och tjänar ca 37000 / månad. En ganska hög lön tycker jag, jämför med många andra arbeten. Samtidigt vet jag att många av mina kollegor tjänar mer och att jag antaglien skulle kunna höja rejält genom att byta anställning.

Riko, angående min ålder så är jag 35, så relativt sett så ligger du rejält före mig i kapitalackumulation! Jag skulle tro att när jag var 24 som du så hade jag kanske 0 kr eller till och med negativt eget kapital om man räknar bort studieskulder.

Den som har mest pengar när den dör vinner?

Anonym sa...

Denna blogg börjar bli rejält ointressant pga uppdateringstakten...

Miljardären sa...

Jag vet. Jag har varit sjuk och det har varit lite annat...