tisdag 23 januari 2007

Hur gör man?

Hur ska jag då bära mig åt för att bli miljardär? Knepet är naturligtvis ränta på ränta, eller snarare avkastning på avkastning. Följande enkla samband gäller:

S = s*(1+a/100)^t där S = kapital efter t år, s = kapital år 0 och a = avkastning i %

Genom att lösa ut a kan man beräkna vilken avkastning som krävs för att uppnå det mål man satt upp.

a = ((S/s)^(1/t) - 1) * 100

Har man en miljon till att börja med och vill bli miljardär på 20 år ger formeln följande:

((1000000000/1000000)^(1/20)-1)*100 = 41

Det innebär alltså att det krävs en årlig avkastning på 41% på det egna kapitalet.

7 kommentarer:

Snåljåp sa...

Lycka till! Men 41% i genomsnitt på 20 år låter väldigt svårt tycker jag.

Miljardären sa...

Hej badger!
41% per år i 20 år är extremt svårt. Om man klarar det skulle man vara i absoluta värdseliten av förvaltare. Många på Wall Street skulle antagligen offra sina barn för att uppnå det.
Se det som ett inledande räkneexempel. Om man har lite mer till att börja med och lite längre tidshorisont ska det nog gå att ro iland. Jag har några saker i bakfickan som jag tänker utveckla här i bloggen.

Fredrik Persson sa...

41% i snitt under 20 år låter fullständigt omöjligt... det har väl inte ens Warren Buffet lyckades väl med det?

Fredrik Persson sa...

Jag menade inte att vara ngn glädjedödare! Kör hårt, jag kommer att följa din blogg med intresse.

Miljardären sa...

Hej Fredrik.

Jag tror vi skrev våra inlägg samtidigt. Som sagt, 41% per år är orealistiskt för mig, men jag ska skriva mer om hur planerna ser ut i kommande inlägg.
Jag läste lite om George Soros nyligen. Han gjorde drygt 40% per år under 10 år i sin Quantum fond. Det blev basen för hans förmögenhet. Nu vill jag inte jämföra mig med honom, han är ett superproffs, jag spelar i Korpen. Jag tar med det som ett exempel på att det är möjligt att klara den sortens avkastning.

Riko sa...

Skatt verkar du inte vilja betala. :)

Miljardären sa...

Hej Riko.
Jag fick syn på din blogg för någon dag sedan, jag kommer att följa den med stort intresse.
Att jag inte gillar att betala skatt är helt rätt. Men jag har väl inte hunnit beklaga mig över det ännu?